seurojen seurakisat

Vesannon viikkokisoissa nähdään paljon vauhtia ja iloisia kasvoja.Vesannon viikkokisat järjestetään kesätiistai-iltaisin. Jokaisella kisaillalla on oma sponsorinsa, ja kaikki palkitaan.

Vesannon viikkokisaperinne ulottuu vuosikymmenten taa

Lasten yleisurheilun viikkokisaperinne jatkuu taas tuttuun tapaan Vesannon urheilukentällä kesätiistai-iltaisin. Ensimmäiset kisat käytiin 7.6.2016. Ilmoittautumisia otetaan vastaan klo 17.30 – 18.00, ja itse kisat käynnistyvät klo 18.15.

Vesannon Urheilijoille viikkokisat ovat yksi keskeisimpiä toimintamuotoja. Viikoittain osallistujia on ollut 90 – 150. Seuran aktiivitoimijoilla on omat vastuualueensa. Jotkut hoitavat ilmoittautumiset, pöytäkirjat, tulosten kirjaamisen ja tilastoinnin toiset taas yhteistyökumppanit, kioskin ja makkaranpaiston.

Tässä muodossaan kisoja on järjestetty reilut parikymmentä vuotta. Seura sai viime vuonna valtakunnallista huomiota, kun se vastaanotti Suomen Urheiluliiton tunnustuksen juuri tästä seurakisatoiminnasta. Perusteina mainittiin, että kisat ja harjoitukset tehdään tuottamaan lapsille iloa. Lapsia kannustetaan ja rohkaistaan kokeilemaan monipuolisesti eri yleisurheilulajeja, palkitaan ahkeruudesta, toisten huomioimisesta ja kovasta yrityksestä. Myös vanhempien osallistuminen kisoihin toimitsijana koettiin merkityksekkäänä.

Monipuolisuus korostuu entuudestaan tämän kesän kisoissa. Sarjoja löytyy 3 – 17 -vuotiaille. Osallistua voi va ikka vain yhteen lajiin, mutta palkitseminen tapahtuu kahden lajin yhteistuloksen perusteella. Toinen laji on juoksu ja toinen kenttälaji. Tänä vuonna yli 10-vuotiaiden on mahdollista halutessaan osallistua myös lisälajeihin. Ensi kertaa mukana on aitajuoksu, seiväshyppy sekä eri matkojen juoksulajeja.

Tärkeää on, että jokainen urheilija palkitaan. Kullakin kisa-illalla on oma sponsorinsa paikallisista yrityksistä. Vesannon Urheilijat on savuton seura! Urheilukisoissa ja -harjoituksissa tupakointi on sallittu vain merkityillä paikoilla kentän tai hallin ulkopuolella.

Kesä-heinäkuussa on kahdeksan kisailtaa. Urheilijoiden, tuomitsijoiden ja huoltajien lisäksi kilpailuissa on ollut mukavasti myös yleisöä.

Viikkokisat 14.6. Juankoskella. Vilinää riitti. Kuvissa alle 6-voutiaiden tyylinäytteitä pituushypystä ja isompien lähtörynnistys 800 metrille. Tällä kertaa palkintona olikin jätskit kioskilta

Kiuruveden Urheilijoiden seurakisat 2016

Kiuruveden Urheilijoiden yleisurheilutoimintaa on herätelty henkiin viimeksi kuluneiden kolmen vuoden ajan seurakisojen merkeissä. Seurakisat kiinnostavat erityisesti perheen pienimpiä.

KiurU:n seurakisoille ominaispiirteitä ovat mm.

• Valtaosa seurakisojen osanottajista on ollut 7-, 9- ja 11-vuotiata.
  • Osallistujamäärä 25-40 kilpailijaa/ osakilpailu
  • Matalan kynnyksen kisakonsepti toimii hyvin, koska toimitsijoina seuralla toimii nuoret kesäohjaajat (seurakisat eivät ole tilastokelpoisia)
  • Matalan kynnyksen kisoihin osallistuu kesälomalaisia sekä vähän aiempaa kilpailukokemusta omaavia juniorilupauksia.
  • Kaikki palkitaan jokaisessa osakilpailussa (lapsille ja nuorille tosi tärkeä asia!!)
  • Seurakisojen toimitsijoiden hyvä ”yhteishenki” seurakisoihin osallistuvien lasten/nuorten sekä heidän vanhempiensa/isovanhempiensa kanssa

Kesäkuun 2016 ensimmäiset lasten ja nuorten YU-seurakisat kilpailtiin ke 9.6 +8 C koleassa ja tuulisessa kesäkelissä.

Kisatuloksien ”highlightit”:

Kovin tulos:  T 13v 60m: Siiri Tossavainen 9,53

Yllättävin tulos: T 9v pituus: Laura Rönkä 3,25m

Nuorin osallistuja: P 5v sarjan  Paavo Lähderinne 3v.

Sisukkain esitys: P 9v 60m Kalle Tossavainen 10,03m

Eniten osallistujia sarjassa: T 6v sarjassa yhteensä 6 osallistujaa.

Kehittynein lapsi:  T9v sarjan Laura Rönkä hyppäsi pituutta 3,25m, parantaen ennätystään 50 senttimetriä viime kesästä.

P9v sarjan 60m pikajuoksijoiden lennokasta askellusta.